snAPPte
In de eerste graad lichamelijke opvoeding maakten de leerlingen unplugged kennis met computationeel denken.
Zo ondervonden ze dat ze in hun dagelijkse activiteiten voortdurend moeten denken in stappen. Dit werd unplugged geoefend door het maken van een dans. De leerlingen kwamen al snel tot de conclusie dat de instructies heel duidelijk en in de juiste volgorde moeten gegeven worden om tot een goed resultaat te komen.
De leerlingen werken in groepjes van vijf. Ze kregen allemaal een abstracte dans die ze moesten aanleren. De leerlingen splitste de dans op in delen, ze leren stukje voor stukje dansen en hielpen elkaar waar nodig. Ze mochten pas naar het volgende stukje wanneer iedereen het aangeleerde stukje goed kon dansen. Nadat iedereen de bewegingen kende en kon uitvoeren, maken de leerlingen er een mooie dans van, door alle bewegingen achter elkaar te plakken. De leerlingen leerde dat er geen details in de dans aan bod kwamen (abstraheren) en de dans in delen opdelen (decompositie).
Deze ervaring in de les lichamelijke opvoeding is zeer belangrijk om de leerlingen er bewust van te maken dat instructies heel duidelijk moeten zijn om tot een mooi eindresultaat te komen.
